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144. 장주암 선생님의 Hippie Culture in Haight Ashbury 안내 설명

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by 黃薔 2023. 2. 18. 17:17

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https://youtu.be/taitZmV7mmo

하이트-애쉬버리 (Haight-Ashbury)
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Haight-Ashbury는 히피(hippie)문화로 대표되는 곳입니다. 히피(hippie)는 의자와 같은 물질문병을 반대하여 아무곳에나 철푸덕 앉는다는 뜻을 가지고 있습니다. 그래서 히피들은 아무곳에나 히프를 드리데어 앉아버립니다. 히피문화로 인한 장점으로는 1970년 이후 미국에 이민 온 유색인종은 백호주의로 인한 차별과 박해가 거의 사라지는 효과를 보기도 했습니다.
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Haight-Ashbury는 Haight거리와 Ashbury거리 의 교차로 이름을 딴 캘리포니아 주 샌프란시스코의 한 구역입니다. Haight 및 The Upper Haight 라고도합니다. 이 동네는 1960년대 반체제 문화 히피(hippie)의 주요 중심지 중 하나로 알려져 있습니다. 히피(hippie)는 1960년대 미국 샌프란시스코, LA 등지 청년층에서부터 시작된, 기성의 사회 통념, 제도, 가치관을 부정하고 인간성의 회복, 자연으로의 귀의 등을 주장하며 탈사회적으로 행동하는 사람들을 가리키는 말입니다. 어원으로는 happy(행복한), hipped(한, 화가 단단히 난), hip(재즈용어로 가락을 맞추다), hip(허벅지), "hip,hip"(갈채를 보낼 때의 소리) 등에서 나왔습니다. 미국의 1960-1970년대 상황을 살펴보면, 베트남 전쟁 발발과, 존 F. 케네디의 암살, 맬컴 엑스 암살, 마틴 루터 킹 암살, 로스엔젤레스 흑인 폭동 등의 사건들이 일어났는데 이때 미국의 풍경은 사회에 대한 분노와 절망감을 불러일으키기에 충분했으며, 이에 미국의 청년층은 현 상황에 대해 부정할 수밖에 없었습니다. 일반적으로 평화를 사랑하고 자연으로의 회귀를 외쳤고, 도덕과 이성보다는 자유로운 감성을 중시하고, 즐거움을 추구했습니다. 히피는 '좌파운동', '미국 시민권 운동'과 더불어 1960년대 미국의 대표적인 반문화 운동입니다. 1967년경부터 미국을 중심으로 일어났습니다. 이들은 긴 머리에 맨발이나 샌들을 신고 다녔으며, 다양한 색깔의 천으로 옷을 만들어 입었습니다. 또 마리화나나 LSD, 그 밖의 약물을 사용하여 자신들의 상징이나 사상을 구체화시켰습니다. 특히 유명한 록 그룹 비틀즈는 노래로써 히피 운동의 확산을 도왔습니다. 특히나 1969년에 있었던 우드스탁 페스티벌은 1960년대 청년 문화의 상징적인 사건으로 평가받고 있습니다.
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이 지구는 일반적으로 서쪽의 Stanyan Street와 Golden Gate Park, 북쪽의 Oak Street와 Golden Gate Park Panhandle, 동쪽의 Baker Street와 Buena Vista Park, Frederick Street와 Ashbury Heights 및 Cole Valley 인근은 남쪽에 있습니다. 거리 이름은 두 초기 샌프란시스코 지도자인 개척자이자 외환 은행가인 Henry Haight와 1864년부터 1870년까지 샌프란시스코 감독 위원회의 구성원인 Munroe Ashbury를 기념합니다. Haight와 그의 조카, 그리고 Ashbury는 초기에 이웃과 인근 골든 게이트 공원 계획에 참여했습니다. "Upper Haight"라는 이름은 Haight-Fillmore 또는 Lower Haight 와 달리 현지인도 사용합니다. 비트들(Beats)은 1950년대 후반부터 샌프란시스코의 노스 비치 근처에 모였습니다. 그곳에서 숙박 시설을 찾을 수 없었던 많은 사람들은 상대적으로 저렴하고 인구가 적은 Haight-Ashbury로 향했습니다. 나중에 Haight-Ashbury 지구는 히피 운동의 주요 중심지 중 하나로서의 역할로 유명합니다. Summer of Love (1967)와 1960년대 반문화의 대부분은 그 이후로 샌프란시스코와 Haight-Ashbury 지역과 동의어가 되었습니다.
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이 지역은 1906년 샌프란시스코 대지진 이후 발생한 화재에서 살아남은 몇 안 되는 동네 중 하나였습니다. Haight는 대부분의 도시와 마찬가지로 대공황으로 큰 타격을 받았습니다. 충분한 여유 자금이 있는 주민들은 성장하는 도시 경계 내의 더 푸른 목초지나 베이 지역의 새롭고 작은 교외 주택을 위해 쇠퇴하고 붐비는 동네를 떠났습니다. 제2차 세계 대전 동안 Edwardian과 Victorian 주택은 근로자를 위해 아파트로 분할되었습니다. 다른 사람들은 이익을 위해 하숙집으로 개조되었습니다. 1950년대까지 Haight는 쇠퇴하는 동네였습니다. 전쟁 후 많은 건물이 비어있었습니다. 지연된 유지 보수도 피해를 입었고 중산층 주민들이 새로운 교외로 탈출하면서 많은 주택이 계속 임대되었습니다. Haight-Ashbury의 정교하고 상세한 19세기 다층 목조 주택은 1960년대에 히피족의 안식처가 되었습니다. 제안된 고속도로 때문에 재산 가치가 부분적으로 떨어졌습니다. 이후 그곳에서 번성했던 대안 문화인 히피가 뿌리를 내렸고 어느 정도 오늘날까지 남아 있습니다.
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Haight-Ashbury의 히피 생활에 대한 주류 언론의 보도는 미국 전역의 젊은이들의 관심을 끌었습니다. Hunter S. Thompson은 The New York Times Magazine에서 이 지역을 "Hashbury"라고 표시했으며 이 지역의 활동은 거의 매일 보도되었습니다. Haight -Ashbury지역은 히피들의 반문화와 마약 및 음악에 기반한 커뮤니티를 구성했습니다. 이 동네는 곧 전국적으로 퍼질 사회적 실험을 만들기 위해 히피들이 집중적으로 모이는 장소가 되었습니다. 첫 번째 본점인 Ron and Jay Thelin's Psychedelic Shop은 1966년 1월 3일 Haight Street에 문을 열었 으며 Haight-Ashbury의 히피 생활에 필수적인 마리화나 와 LSD를 구매할 수 있는 장소를 히피들에게 제공했습니다. 커피숍 The Blue Unicorn과 같은 비즈니스와 함께 Psychedelic Shop은 1966~67년에 이웃으로 이주하는 점점 더 많은 히피족을 위한 비공식 커뮤니티 센터 중 하나가 되었습니다. 전체 히피 커뮤니티는 커뮤니티 통합자로 인식되는 마약에 쉽게 접근할 수 있었습니다. 또 다른 잘 알려진 이웃 존재는 1960년대 중후반에 결성된 거리 극장 으로 알려진 지역 "커뮤니티 무정부주의자" 그룹 인 Diggers 입니다. 그룹의 잘 알려진 구성원 중 한 명은 Peter Coyote 였습니다. Diggers는 자유로운 사회와 인간 본성의 선함을 믿었습니다. 그들의 신념을 표현하기 위해 그들은 무료 상점을 만들고 매일 무료로 식사를 제공하며 무료 진료소를 처음으로 지었고 모두 자원 봉사자와 기부금에 의존했습니다. Diggers는 자본주의 사회에 강력하게 반대했습니다. 그들은 돈의 필요성을 제거함으로써 사람들이 자신의 개인적인 가치관을 자유롭게 검토할 수 있고, 이를 통해 사람들이 자신의 성격에 더 잘 맞도록 생활 방식을 바꾸도록 자극하여 더 행복한 삶을 영위할 것이라고 느꼈습니다.
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1967년 Summer of Love 기간 동안 사이키델릭 록 음악이 주류에 진입하여 점점 더 많은 상업 라디오 방송을 수신했습니다. Scott McKenzie의 노래 "San Francisco(Be Sure to Wear Flowers in Your Hair)"는 그해 히트작이 되었습니다. 6월의 몬터레이 팝 페스티벌은 사이키델릭 음악의 위상을 주류 문화의 일부로 더욱 굳건히 하고 Grateful Dead, Big Brother and the Holding Company, Jefferson Airplane과 같은 지역 헤이트 밴드를 전국적인 스타덤으로 끌어올렸습니다. 1967년 7월 7일자 "The Hippies: Philosophy of a Subculture"에 대한 타임지의 표지 기사 "The Hippie Temptation"에 대한 CBS 뉴스 텔레비전 보도와 히피 하위 문화에 대한 기타 주요 언론의 관심은 Haight-Ashbury지역을 엄청난 국가적 관심에 노출시켰고 반문화 운동을 전국과 전 세계적으로 대중화했습니다. 당시 많은 사이키델릭 록 연주자와 그룹 의 안식처가 되면서 이 동네의 명성은 절정에 달했습니다. 많은 밴드의 멤버들이 교차로 근처에 살았습니다. 그들은 노래로 현장을 불멸시켰을 뿐만 아니라 커뮤니티 내에서 많은 사람들을 알고 있었습니다.
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Summer of Love는 다양한 연령대의 사람들을 매료시켰습니다. 중산층 여행객; 주행거리 내 군인기지 파티까지, Haight-Ashbury는 이러한 급속한 사람들의 유입을 수용할 수 없었고 동네 풍경은 빠르게 악화되었습니다. 과밀, 노숙자, 굶주림, 마약 문제, 범죄가 이웃을 괴롭혔습니다. 많은 사람들이 대학 공부를 재개하기 위해 가을에 떠났습니다. 1967년 10월 6일, 헤이트에 남아 있던 사람들은 모의 장례식을 치렀습니다. Mary Kasper는 모의 장례식의 메시지를 다음과 같이 설명했습니다. "우리는 이것이 끝이라는 신호를 보내고 싶었습니다. 나오지 마십시오. 당신이 있는 곳에 있어! 당신이 사는 곳에 혁명을 일으키십시오. 끝났으니까 여기 오지마세요." 1968년 이후 이 지역은 강력한 마약 사용과 치안 부족으로 쇠퇴했지만 1970년대 후반에 개선되고 갱신되었습니다. Haight-Ashbury거리 박람회는 매년 6월 두 번째 일요일에 개최되어 수천 명의 사람들을 끌어들입니다. 이 기간 동안 Haight Street는 Stanyan과 Masonic 사이에서 차량 통행이 차단되며 각 끝에 하나의 사운드 스테이지가 있습니다. 1980년대에 Haight는 The Other Café 라고 불리는 Cole Valley의 Haight Street 근처에 있는 작은 커피 하우스, Cole Street의 100 Carl Street, 현재 레스토랑 Crepes on Cole에서 샌프란시스코 코미디 장면의 진원지가 되었습니다. Robin Williams, Dana Carvey 및 Whoopi Goldberg의 경력을 시작하는 데 도움이 된 풀 타임 코미디 클럽이되었습니다.
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Haight-Ashburyis a district of San Francisco, California, named for the intersection of Haight and Ashbury streets. It is also called The Haight and The Upper Haight. The neighborhood is known as one of the main centers of the counterculture of the 1960s. The district generally encompasses the neighborhood surrounding Haight Street, bounded by Stanyan Street and Golden Gate Park on the west, Oak Street and the Golden Gate Park Panhandle on the north, Baker Street and Buena Vista Park to the east and Frederick Street and Ashbury Heights and Cole Valley neighborhoods to the south. The street names commemorate two early San Francisco leaders: pioneer and exchange banker Henry Haight,[8] and Munroe Ashbury, a member of the San Francisco Board of Supervisors from 1864 to 1870. Both Haight and his nephew, as well as Ashbury, had a hand in the planning of the neighborhood and nearby Golden Gate Park at its inception. The name "Upper Haight" is also used by locals in contrast to the Haight-Fillmore or Lower Haight. The Beats had congregated around San Francisco's North Beach neighborhood from the late 1950s. Many who could not find accommodation there turned to the quaint, relatively cheap and underpopulated Haight-Ashbury. Later, the Haight-Ashbury district is noted for its role as one of the main center of the hippie movement. The Summer of Love (1967) and much of the counterculture of the 1960s have been synonymous with San Francisco and the Haight-Ashbury neighborhood ever since.
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Before the completion of the Haight Street Cable Railroad in 1883, what is now the Haight-Ashbury was a collection of isolated farms and acres of sand dunes. The Haight cable car line, completed in 1883, connected the east end of Golden Gate Park with the geographically central Market Street line and the rest of downtown San Francisco. As the primary gateway to Golden Gate Park, and with an amusement park known as the Chutes on Haight Street between Cole and Clayton Streets between 1895 and 1902 and the California League Baseball Grounds stadium opening in 1887, the area became a popular entertainment destination, especially on weekends. The cable car, land grading and building techniques of the 1890s and early 20th century later reinvented the Haight-Ashbury as a residential upper middle class homeowners' district. It was one of the few neighborhoods spared from the fires that followed the catastrophic San Francisco earthquake of 1906. The Haight was hit hard by the Depression, as was much of the city. Residents with enough money to spare left the declining and crowded neighborhood for greener pastures within the growing city limits, or newer, smaller suburban homes in the Bay Area. During World War II, the Edwardian and Victorian houses were divided into apartments to house workers. Others were converted into boarding homes for profit. By the 1950s, the Haight was a neighborhood in decline. Many buildings were left vacant after the war. Deferred maintenance also took its toll, and the exodus of middle class residents to newer suburbs continued to leave many units for rent.
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In the 1950s, a freeway was proposed that would have run through the Panhandle, but due to a citizen freeway revolt, it was cancelled in a series of battles that lasted until 1966. The Haight Ashbury Neighborhood Council (HANC) was formed at the time of the 1959 revolt. The Haight-Ashbury's elaborately detailed, 19th century, multi-story, wooden houses became a haven for hippies during the 1960s, due to the availability of cheap rooms and vacant properties for rent or sale in the district; property values had dropped in part because of the proposed freeway. The alternative culture that subsequently flourished there took root, and to some extent, has remained to this day. The mainstream media's coverage of hippie life in the Haight-Ashbury drew the attention of youth from all over America. Hunter S. Thompson labeled the district "Hashbury" in The New York Times Magazine, and the activities in the area were reported almost daily. The Haight-Ashbury district was sought out by hippies to constitute a community based upon counterculture ideals, drugs, and music. This neighborhood offered a concentrated gathering spot for hippies to create a social experiment that would soon spread throughout the nation. The first head shop, Ron and Jay Thelin's Psychedelic Shop, opened on Haight Street on January 3, 1966, offering hippies a spot to purchase marijuana and LSD, which was essential to hippie life in Haight-Ashbury. Along with businesses like the coffee shop The Blue Unicorn, the Psychedelic Shop quickly became one of the unofficial community centers for the growing numbers of hippies migrating to the neighborhood in 1966–67. The entire hippie community had easy access to drugs, which was perceived as a community unifier.
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Another well-known neighborhood presence was the Diggers, a local "community anarchist" group known for its street theater, formed in the mid to late 1960s. One well known member of the group was Peter Coyote. The Diggers believed in a free society and the good in human nature. To express their belief, they established a free store, gave out free meals daily, and built a free medical clinic, which was the first of its kind, all of which relied on volunteers and donations. The Diggers were strongly opposed to a capitalistic society; they felt that by eliminating the need for money, people would be free to examine their own personal values, which would provoke people to change the way they lived to better suit their character, and thus lead a happier life. During the 1967 Summer of Love, psychedelic rock music was entering the mainstream, receiving more and more commercial radio airplay. The Scott McKenzie song "San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair)," became a hit that year. The Monterey Pop Festival in June further cemented the status of psychedelic music as a part of mainstream culture and elevated local Haight bands such as the Grateful Dead, Big Brother and the Holding Company, and Jefferson Airplane to national stardom. A July 7, 1967, Time magazine cover story on "The Hippies: Philosophy of a Subculture," an August CBS News television report on "The Hippie Temptation" and other major media interest in the hippie subculture exposed the Haight-Ashbury district to enormous national attention and popularized the counterculture movement across the country and around the world.
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The neighborhood's fame reached its peak as it became the haven for a number of psychedelic rock performers and groups of the time. The members of many bands lived close to the intersection. They not only immortalized the scene in song, but also knew many within the community. The Summer of Love attracted a wide range of people of various ages: teenagers and college students drawn by their peers and the allure of joining a cultural utopia; middle-class vacationers; and even partying military personnel from bases within driving distance. The Haight-Ashbury could not accommodate this rapid influx of people, and the neighborhood scene quickly deteriorated. Overcrowding, homelessness, hunger, drug problems, and crime afflicted the neighborhood. Many people left in the autumn to resume their college studies. On October 6, 1967, those remaining in the Haight staged a mock funeral, Digger happening, "The Death of the Hippie" ceremony. Mary Kasper explained the message of the mock funeral as: "We wanted to signal that this was the end of it, don't come out. Stay where you are! Bring the revolution to where you live. Don't come here because it's over and done with." After 1968, the area went into decline due to hard drug use, and a lack of policing, but was improved and renewed in the late 1970s.
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In the 1980s, the Haight became an epicenter for the San Francisco comedy scene when a small coffee house near Haight Street, in Cole Valley, called The Other Café, 100 Carl Street at Cole Street[33] (currently the restaurant Crepes on Cole) became a full-time comedy club that helped launch the careers of Robin Williams, Dana Carvey, and Whoopi Goldberg. The Tubes performing at 2012 Haight-Ashbury Street Fair
The Haight-Ashbury Street Fair is held on the second Sunday of June each year attracting thousands of people, during which Haight Street is closed between Stanyan and Masonic to vehicular traffic, with one sound stage at each end.
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